Πρόταση βιωματικής διδασκαλίας του φαινομένου του Ναζισμού

epikentro_kritikes_proseggiseis_tou_nazistikou_fainomenouΣε θέματα όπως ο ναζισμός, η επίσημη σχολική εκπαίδευση προτιμά τη λήθη ή την επιλεκτική μνήμη έναντι της κριτικής κατανόησης.

Ακολουθεί άσκηση – πρόταση βιωματικής διδασκαλίας του φαινομένου του Ναζισμού, από την Κατερίνα Μπρεντάνου, που συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο “Κριτικές προσεγγίσεις του ναζιστικού φαινομένου” των εκδόσεων Επίκεντρο (επιμέλεια: Άγγελος Παληκίδης):

[Η παρούσα άσκηση-πρόταση αναδημοσιεύεται με την άδεια των εκδόσεων “Επίκεντρο”.]

 

Άσκηση 3: Τα 25 σημεία του προγράμματος του κόμματος των Ναζί

Εργασία σε ομάδες (Ο αριθμός και η σύσταση των ομάδων ποικίλει ανάλογα με τις ανάγκες της τάξης).

Παρατηρήσαμε τα λόγια του Χίτλερ, τη δυναμική παρουσία του, τον ενθουσιασμό με τον οποίο ανταποκρίνονται οι μάζες στα λόγια αυτά. Τώρα θα ήθελα να συζητήσετε σε ομάδες “Τι ακριβώς σας υπόσχεται;” και “Πώς αισθάνεστε και τι σκέπτεστε για αυτές τις υποσχέσεις;”

Σας δίνονται τα 25 σημεία του προγράμματος του κόμματος των Ναζί, όπως διατυπώθηκαν το 1920 και ένα φύλλο εργασίας:

Παράλληλα στην οθόνη βλέπουμε το ντοκιμαντέρ της Leni Riefenstahl, Olympia.

Στις 24 Φεβρουαρίου 1920 εξαγγέλλεται το Πρόγραμμα του Κόμματος, γνωστό και ως «Πρόγραμμα των 25 σημείων». Το πλήρες κείμενο του Προγράμματος αυτού είναι το εξής:

«1. Απαιτούμε την ένωση ολόκληρης της Γερμανίας σε μια Μείζονα Γερμανία πάνω στη βάση του εθνικού αυτοπροσδιορισμού.

2. Απαιτούμε ισότητα δικαιωμάτων του Γερμανικού Λαού στις σχέσεις του με άλλα Έθνη και την κατάργηση των συνθηκών των Βερσαλλιών και του Σεν Ζερμέν (Saint-Germain).

3. Απαιτούμε γη και χώρο (αποικίες) για τη διατροφή του λαού μας και την εγκατάσταση του πλεονάζοντος πληθυσμού.

4. Μόνο μέλη του Έθνους μπορούν να είναι πολίτες του Κράτους. Μόνον αυτοί με γερμανικό αίμα, ανεξαρτήτως πεποιθήσεων, μπορούν να είναι μέλη του Έθνους. Συνεπώς, κανείς Εβραίος δεν μπορεί να ανήκει στο Έθνος.

5. Οι μη πολίτες μπορούν να ζουν στην Γερμανία ως επισκέπτες και πρέπει να υπόκεινται στην περί ξένων νομοθεσία.

6. Του δικαιώματος του εκλέγειν την Κυβέρνηση και τα νομοθετικά όργανα του Κράτους πρέπει να απολαμβάνουν οι πολίτες του Κράτους και μόνον. Απαιτούμε, κατά συνέπεια, όλα τα δημόσια αξιώματα, οιουδήποτε τύπου, είτε εντός του Ράιχ είτε σε ελάσσονες περιοχές, να μην αποδίδονται σε άλλους ει μη σε πολίτες του Κράτους. Είμαστε αντίθετοι προς την διεφθαρμένη κοινοβουλευτική τακτική της πλήρωσης κρατικών θέσεων σύμφωνα με κομματικές πεποιθήσεις και χωρίς αναφορά στον χαρακτήρα ή στις ικανότητες.

7. Απαιτούμε το Κράτος να εκπληρώσει το πρωταρχικό του καθήκον για να εξασφαλίσει τα προς το ζην σε όλους τους πολίτες του. Αν αποδειχθεί αδύνατη η διατροφή ολόκληρου του πληθυσμού, οι μη πολίτες πρέπει να απελαθούν από το Ράιχ.

8. Η μετανάστευση όλων των μη Γερμανών προς την χώρα πρέπει να απαγορευθεί. Απαιτούμε όλοι οι μη Γερμανοί, που εισήλθαν στην χώρα μετά τις 2 Αυγούστου 1914, να κληθούν να εγκαταλείψουν άμεσα την Γερμανία.

9. Όλοι οι πολίτες έχουν ίσα δικαιώματα και υποχρεώσεις.

10. Πρέπει να είναι πρωταρχικό καθήκον κάθε πολίτη να εκτελεί χειρωνακτική ή νοητική εργασία. Οι δραστηριότητες κάθε ατόμου δεν πρέπει να έρχονται σε σύγκρουση με το γενικό συμφέρον, αλλά πρέπει να συμπλέουν με το γενικό πλαίσιο της κοινότητας και για το καλό του συνόλου. Κατά συνέπεια, απαιτούμε: την κατάργηση της υποδούλωσης στους τόκους.

11. Την κατάργηση εισοδημάτων που δεν προέρχονται από εργασία.

12. Με την προοπτική των τρομακτικών θυσιών ζωών και περιουσιών που απαιτεί από κάθε έθνος ένας πόλεμος, ο ατομικός πλουτισμός από τον πόλεμο πρέπει να θεωρείται ως έγκλημα κατά του Έθνους. Απαιτούμε, κατά συνέπεια, την άμεση κατάσχεση όλων των κερδών που προήλθαν από τον πόλεμο.

13. Απαιτούμε την εθνικοποίηση όλων των εταιρειών που έχουν συμπήξει ενώσεις σχηματίζοντας τραστ.

14. Απαιτούμε την διανομή των κερδών μεγάλων βιομηχανικών εταιρειών.

15. Απαιτούμε εκτεταμένη ανάπτυξη της ασφάλισης των ατόμων μεγάλης ηλικίας.

16. Απαιτούμε την δημιουργία και διατήρηση υγιούς μεσαίας τάξης, την άμεση κοινωνικοποίηση των μεγάλων πολυκαταστημάτων και την παραχώρησή τους, με φθηνό αντίτιμο, σε μικρεμπόρους και ότι ο υπέρτατος σεβασμός θα επιδειχθεί στους μικρεμπόρους με την πρόταξη των Κρατικών και Κοινοτικών διαταγμάτων.

17. Απαιτούμε αναδιανομή της γης σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Έθνους μας και την ψήφιση νόμου για την απαλλοτρίωση γαιών με σκοπό την κοινοτική τους χρήση χωρίς αντάλλαγμα, την κατάργηση της εκμίσθωσης γης και την απαγόρευση κάθε κερδοσκοπίας από τη χρήση γης.

18. Απαιτούμε την αμείλικτη δίωξη όσων οι δραστηριότητες θίγουν το δημόσιο συμφέρον. Οι κοινοί εγκληματίες, οι τοκογλύφοι, οι κερδοσκόποι κλπ., πρέπει να τιμωρούνται με θάνατο, ανεξαρτήτως πεποιθήσεων ή φυλετικής καταγωγής.

19. Απαιτούμε το Ρωμαϊκό Δίκαιο, το οποίο υπηρετεί μια υλιστική παγκόσμια τάξη, να αντικατασταθεί από το κοινό Γερμανικό Δίκαιο.

20. Το Κράτος πρέπει να αναλάβει εκτεταμένη ανασυγκρότηση του εθνικού εκπαιδευτικού συστήματος (με σκοπό να καταστεί αυτό προσβάσιμο σε κάθε ικανό και σκληρά εργαζόμενο Γερμανό, δίνοντάς του τη δυνατότητα ανώτερης εκπαίδευσης και επιτυγχάνοντας, έτσι, πρόοδο). Το αναλυτικό πρόγραμμα όλων των εκπαιδευτικών ιδρυ-μάτων οφείλει να ευθυγραμμιστεί με τις πρακτικές απαιτήσεις της καθημερινής ζωής. Το σχολείο οφείλει να παράσχει στον μαθητή, εκκινώντας από την πρώτη ένδειξη ευφυΐας του, την κατανόηση του Έθνους και του Κράτους (μέσω της μελέτης των πολιτικών υποθέσεων). Απαιτούμε η μόρφωση χαρισματικών παιδιών από φτωχές οικογένειες, ανεξάρτητα από την κοινωνική τάξη ή το επάγγελμά τους, να αναλαμβάνεται από το Κράτος.

21. Το Κράτος πρέπει να διασφαλίσει ώστε τα επίπεδα υγείας του Έθνους να ανέλθουν, προστατεύοντας μητέρες και παιδιά, απαγορεύ-οντας την παιδική εργασία, ενισχύοντας την φυσική δύναμη μέσω νομοθεσίας για υποχρεωτική γυμναστική και άθληση και με την εκτεταμένη υποστήριξη συλλόγων εμπλεκομένων στην φυσική αγωγή των νέων.

22. Απαιτούμε την κατάργηση του μισθοφορικού στρατού και την δημιουργία ενός λαϊκού στρατού.

23. Απαιτούμε σύννομη διαμάχη της σκόπιμης πολιτικής ψευδολογίας και της διασποράς της μέσω του Τύπου. Για την δημιουργία ενός Εθνικού Γερμανικού Τύπου απαιτούμε:

Όλοι οι εκδότες και συντάκτες/συνεργάτες των Γερμανόφωνων εφημερίδων να ανήκουν στο Έθνος.

Ότι καμία μη Γερμανική εφημερίδα δεν μπορεί να κυκλοφορήσει χωρίς εκπεφρασμένη έγκριση του Κράτους. Δεν πρέπει να τυπώνεται στην Γερμανική γλώσσα.

Οι μη-Γερμανοί πρέπει να εμποδίζονται από τον Νόμο να συμμετέχουν οικονομικά ή να επηρεάζουν Γερμανικές εφημερίδες και η ποινή για παράβαση αυτού του Νόμου πρέπει να είναι η απαγόρευση έκδοσης της εφημερίδας και η άμεση απέλαση των εμπλεκομένων μη-Γερμανών. Η έκδοση εφημερίδων που δεν προωθούν την εθνική πρόο-δο πρέπει να απαγορεύεται. Απαιτούμε την δια Νόμου δίωξη όλων των τάσεων της τέχνης και της λογοτεχνίας που διαφθείρουν την εθνική ζωή και την απαγόρευση πολιτιστικών εκδηλώσεων που παραβιάζουν αυτή την απαίτηση.

24. Απαιτούμε ελευθερία όλων των θρησκευτικών δογμάτων ανά την Επικράτεια, υπό την προϋπόθεση ότι δεν απειλούν την ύπαρξή της και δεν προσβάλλουν το δημόσιο αίσθημα της Γερμανικής φυλής. Το Κόμμα υποστηρίζει το χριστιανικό δόγμα, αλλά δεν προσαρτά εαυτό σε κανένα συγκεκριμένο δόγμα. Αντιμάχεται την Ιουδαϊκή – υλιστική νοοτροπία, εσωτερική και εξωτερική, και είναι πεπεισμένο ότι το Έθνος μας μπορεί να επιτύχει την αέναη υγεία μόνο επί τη βάσει της εξής αρχής: Το κοινό συμφέρον είναι υπεράνω του ατομικού συμφέ-ροντος.

25. Για να υλοποιηθούν όλα τα σημεία αυτού του Προγράμματος, απαιτούμε την δημιουργία ισχυρής κεντρικής διακυβέρνησης του Ράιχ, την άνευ όρων εξουσία του πολιτικού Κεντρικού Κοινοβουλίου σε ολόκληρο το Ράιχ και τις οργανώσεις του και τον σχηματισμό Ενώσεων βασισμένων σε κοινωνικά και επαγγελματικά κριτήρια για την εκτέλεση των Νόμων που ψηφίζονται από το Ράιχ σε όλα τα επιμέρους Γερμανικά κρατίδια.

Οι ηγέτες του Κόμματος υπόσχονται να εργαστούν ακατάπαυστα – μέχρι και να θυσιάσουν την ζωή τους– για να υλοποιήσουν το παρόν Πρόγραμμα».

Φύλλο εργασίας για τα «25 σημεία»

Υπογραμμίστε τη λέξη απαιτούμε.

Υπογραμμίστε τις λέξεις Γερμανία, Γερμανικό έθνος, εθνικό.

Υπογραμμίστε τις φράσεις που αναφέρονται στην αρχή της αξιοκρατίας, ισότητας, εθνικής ανεξαρτησίας, ανεξιθρησκίας και της ελευθερίας.

Υπογραμμίστε τις φράσεις που αναφέρονται στην προστασία της μητρότητας και στην προστασία της τρίτης ηλικίας, που αντιτίθενται στην παιδική εργασία και που υποστηρίζουν τη δωρεάν εκπαίδευση.

Υπογραμμίστε τις φράσεις που αντιτίθενται στον καπιταλισμό και την κεφαλαιοκρατία και προωθούν το δίκαιο του εργάτη.

Υπογραμμίστε τις φράσεις που υπόσχονται ειρήνη, ασφάλεια και εργασία σε όλους.

Με αφορμή το κείμενο των «25 σημείων» μπορούμε:

Α. Nα αναλύσουμε τα χαρακτηριστικά του φασιστικού λόγου:

• ωραιοποίηση

• επίκληση στο συναίσθημα και στην αυθεντία

• διαστρέβλωση της λογικής

• εντυπωσιακά σχήματα λόγου

• απόλυτος τρόπος διατύπωσης

• επικίνδυνες γενικεύσεις

• εξιδανίκευση ενός τρόπου ζωής

• προβολή κάποιων αξιών ως ιερών

• χρήση συμβόλων και συνθημάτων

Β. Nα σχολιάσουμε όχι μόνο το ύφος αλλά και το ήθος των λόγων:

Απαιτούμε – 22 φορές

• Μόνον αυτοί με Γερμανικό αίμα, ανεξαρτήτως πεποιθήσεων, μπορούν να είναι μέλη του Έθνους. Πώς προσδιορίζεται το γερμανικό αίμα; Ποιοι ανήκουν σε αυτό;

• Μείζονα Γερμανία πάνω στη βάση του εθνικού αυτοπροσδιορισμού. Με τα άλλα έθνη τι γίνεται;

• Ισότητα δικαιωμάτων του Γερμανικού Λαού στις σχέσεις του με άλλα Έθνη.

• Απαιτούμε γη και χώρο (αποικίες).

• Απαιτούμε την δημιουργία ισχυρής κεντρικής διακυβέρνησης του Ράιχ.

Γ. Να διαβάζουμε πίσω από τις λέξεις:

«Είμαστε αντίθετοι προς την διεφθαρμένη κοινοβουλευτική τακτική της πλήρωσης κρατικών θέσεων σύμφωνα με κομματικές πεποιθήσεις και χωρίς αναφορά στον χαρακτήρα ή στις ικανότητες»: αναφέρεται στην αξιοκρατία!

«Όλοι οι πολίτες έχουν ίσα δικαιώματα και υποχρεώσεις»: αναφέρεται στην ισότητα και στην ισονομία!

«Απαιτούμε ελευθερία όλων των θρησκευτικών δογμάτων ανά την Επικράτεια»: αναφέρεται στην ανεξιθρησκία!

«Απαιτούμε η μόρφωση χαρισματικών παιδιών από φτωχές οικογένειες, ανεξάρτητα από την κοινωνική τάξη ή το επάγγελμά τους, να αναλαμβάνεται από το Κράτος»: αναφέρεται στη δωρεάν εκπαίδευση!

«Προστατεύοντας μητέρες και παιδιά, απαγορεύοντας την παιδική εργασία»: αναφέρεται στην προστασία της μητρότητας και του παιδιού!

«Απαιτούμε εκτεταμένη ανάπτυξη της ασφάλισης των ατόμων μεγάλης ηλικίας»: αναφέρεται στην προστασία της τρίτης ηλικίας!

«Απαιτούμε την διανομή των κερδών μεγάλων βιομηχανικών εταιρειών»: αναφέρεται στην υπεράσπιση των φτωχών!

«Το κοινό συμφέρον είναι υπεράνω του ατομικού συμφέροντος»: αναφέρεται στην ανιδιοτέλεια και τον αλτρουισμό!

Μέσα από την παραπάνω ενότητα ασκήσεων ο στόχος μας ήταν:

Να αποκαλύψουμε το κρυμμένο σε ωραίες λέξεις και μεγάλες ιδέες πρόσωπο του Ναζισμού.

Να φανεί η δύναμη της μάζας και η δυσκολία αντίστασης σε αυτήν.

Να διακρίνουμε ποιες μεθόδους χρησιμοποιεί ο Φασισμός για να πείσει και ποια μέσα χειρίζεται.

Να εντοπίσουμε γιατί μας ελκύει η φασιστική ρητορική και πρακτική, πώς μας κάνει να νιώθουμε ξεχωριστοί, δυνατοί, όμορφοι, ασφαλείς, κυρίαρχοι, ήρωες;

Κατερίνα Μπρεντάνου

Πηγή: facebook.com

Advertisements

One thought on “Πρόταση βιωματικής διδασκαλίας του φαινομένου του Ναζισμού

Υποβολή σχολίου / Votre commentaire / Ihr Kommentar dazu / Leave a comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s