Αντίλογος με αφορμή εκδήλωση του περιοδικού “Ένεκεν”

>> Έλαβα μια πρόσκληση-ενημέρωση από τον Γιωργο  Γιαννόπουλο, εκδότη του
>> περιοδικού ‘Ένεκεν” για μια εκδήλωση που θα γίνει την Πέμπτη μεθαύριο
>> 23-6-2011 με ομιλητή τον Όμ. Ταχματζίδη και θέμα “‘Πόντιοι” και Εβραίοι.
>> Μνήμη χωρίς παρελθόν. 80 χρόνια από τον εμπρησμό του Κάμπελ”, όπου ευθέως
>> συνδέει τον αντισημιτισμό, αλλά και το αντιεβραϊκό πογκρόμ που έγινε στο
>> συνοικισμό του Κάμπελ, με τους Πόντιους.  Απάντησα με το παρακάτω
>> κείμενο:
>>
>> ——————————————————————-

Γιώργο,  έλαβα την ενημέρωση για την εκδήλωση που ετοιμάζεις και αναρωτιέμαι “γιατί το κάνεις αυτό;”

Κατ’ αρχάς οι Πόντιοι ελάχιστα ενεπλάκησαν με τους Εβραίους. Στο προσφυγικό γκέτο της Τούμπας ελάχιστοι απ’ τους πρόσφυγες που κατοικούσαν ήταν Πόντιοι . Το να συνδέεις τους Πόντιους με την παρακρατική-φασιστική 3Ε αποτελεί ρατσιστική ύβρι πρώτου μεγέθους και βασίζεται στη αντίληψη  περί συλλογικής ευθύνης.  Ίσως αγνοείς ότι εκείνη την εποχή του Μεσοπολέμου, οι Πόντιοι πρωτοστάτησαν  στη συγκρότηση του αριστερού κινήματος στη Μακεδονία και συνέβαλαν τα μάλα για τη σωτηρία του εβραϊκού πληθυσμού μέσω του ΕΑΜ… Αν δεν έχεις υπ’ όψη σου τα στοιχεία αυτά, να σου τα στείλω!

Κάνοντας μια τέτοια μονοδιάστατη εκδήλωση ως “Ένεκεν” με τον Ταχματζίδη -ο οποίος έχει γνωστές και απολύτως έλεγχόμενες απόψεις, που βασίζονται κυρίως στο Νακρατζά, δηλαδή στο “Pontus Meselesi” του τουρκικού υπ. Εξ.- τοποθετείσαι αρνητικά απέναντι σε μια εθνοτοπική ομάδα που “τόλμησε” να μιλήσει για τη δική της ιστορική μοίρα, έστω με άτεχνο και άκομψο πολλές φορές τρόπο και να συγκροτήσει ένα σύγχρονο -έστω προβληματικό σε κάποιες πλευρές του- προσφυγικό κίνημα..

Για μας που είμαστε γεννημένοι στη Θεσσαλονίκη αλλά ζούμε μακρυά, είναι τελείως φανερό ότι η αρρώστεια της πόλης έχει φτάσει ως το μεδούλι σε κάθε έκφρασή της. Και το πιο χαρακτηριστικό φαινόμενο είναι ότι   ο “αντιεθνικισμός”  είναι το άλλο πρόσωπο του εθνολαϊκισμού. Είναι μια κοινωνία-βασίλειο του Θεού Ιανού.

Το να προβάλλεις μ’ αυτό τον κυριαρχικό τρόπο -και χωρίς αντίλογο- μια μερική άποψη, η οποία διαμορφώθηκε ιδεοληπτικά σε φυτώριο που λίγο απέχει να χαρακτηριστεί ακροδεξιό (η παρέα Νακρατζά) προσωπικά με σοκάρει… Δεν περίμενα ποτέ ότι μια τέτοια αξιόλογη προσπάθεια, όπως αυτή της έκδοσης του περιοδικού, θα προβάλλει θέσεις, που άνθισαν στη βάση της ρατσιστικής προκατάληψης και της (αξιοσημείωτης) ημιμάθειας σε σχέση με τα πραγματικά γεγονότα που συνέβησαν στην Ανατολή κατά την περίοδο της μετάβασης από την Οθωμανική Αυτοκρατορία στο έθνος-κράτος (1914-1923), καθώς και της προσωπικής αδιαφορίας για την γνώση της προσφυγικής γραμματείας στην Ελλάδα μετά το ’22..

Φαίνεται ότι το αρνητικό κλίμα ενισχύθηκε απ’ τον εθνολαϊκισμό, που σάρωσε τη Θεσσαλονίκη ως αντανάκλαση των εξελίξεων στη Γιουγκοσλαβία.  Φαίνεται ότι η εμφάνιση ενός ακραία εθνικιστικού λόγου σε κάποιους θεσσαλονικιώτικους χώρους, οδήγησε αρκετούς που προσέγγιζαν τελείως επιφανειακά τις διεργασίες, σε στάση απαξίωσης του νεαρού προσφυγικού κινήματος που έθετε εκ νέου παλιούς στόχους σε μια ανώμαλη εποχή.  Το κλίμα που δημιουργήθηκε στη Θεσσαλονίκη, εκφράστηκε σε δύο επίπεδα. Πρώτα με την απαξίωση, την περιφρόνηση και το ρατσισμό κατά των νέων Ποντίων προσφύγων που κατέφυγαν στην Ελλάδα μετά τη διάλυση της ΕΣΣΔ και έπειτα με την Άρνηση της Γενοκτονίας. Είναι πολύ ενδιαφέρον το γεγονός, ότι ο αυτοαποκαλούμενος «αντιρατσιστικός-αντιεθνικιστικός» χώρος της Θεσσαλονίκης δεν ανάπτυξε ούτε μια κίνηση αλληλεγγύης προς τους εξαθλιωμένους πληθυσμούς της σοβιετικής κατάρρευσης που κατέκλυσαν την «πόλη των προσφύγων», αλλά αντιθέτως συνέβαλε στη ρατσιστική τους απόρριψη. Η κακή αυτή παράδοση φαίνεται να συνεχίζεται με τη διατύπωση αυθαίρετων ιδεολογικών σχημάτων που επαναφέρουν ένα  λόγο, που ξεπερνά ακόμα και τη σύγχρονη Νέα Δεξιά και μας πηγαίνει κατευθείαν στα μεσοπολεμικά σχήματα που βασίζονται στην αντίληψη περί βιολογικής κληρονομικότητας…

 Απoρώ πως ο κοινός φίλος “Νοσφεράτος” δεν έχει αντιληφθεί το πόσο επικίνδυνα ο λόγος της Νέας Δεξιάς έχει διαβρώσει το χώρο μιας ελευθεριακής αριστερής κριτικής. Και η αντιμετώπιση των Ποντίων από το συγκεκριμένο χώρο της Θεσσαλονίκης  αποδεικνύει ότι η είσοδος των ακροδεξιών απόψεων και η διαμόρφωση των αντίστοιχων στάσεων έχει ήδη συμβεί.

 Για να έχεις μια πλήρη άποψη σου προτείνω κάποια κείμενα.

1. Όσον αφορά τη Γενοκτονία στην Ανατολή, που απαξιώνει απολύτως ο Ταχμαζίδης βλέπε το αφιέρωμα στο ‘Δρόμο της Αριστεράς” με τίτλο : ‘Από την Αυτοκρατορία στο έθνος-κράτος. Η Γενοκτονία στην Ανατολή” με κείμενα ΜΟΝΟ Τούρκων ιστορικων και ερευνητών (Fikret Baskaya, Ahmet Oral, Dogan Akanli, Attila Tuygan, Taner Akçam,  Sait Çetinoğlu,  Pervin Erbil)

http://www.e-dromos.gr/index.php?option=com_k2&view=itemlist&layout=category&task=category&id=78

-Απ’ τα κείμενα των Τούρκων, λόγω της εκδήλωσης που οργανώνεις, σου προτείνω ειδικά το κείμενο του Sait Çetinoğlu με τίτλο: “Η ιδέα του ανεξάρτητου Πόντου και η γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου.

2. Τρία δικά μου κείμενα από το βιβλίο Γιώργος Κόκκινος – Έλλη Λεμονίδου – Βλάσης Αγτζίδης, Tο τραύμα και οι πολιτικές της Μνήμης. Ενδεικτικές όψεις των συμβολικών πολέμων για την Ιστορία και τη Μνήμη, εκδ. Ταξιδευτής, Αθήνα, 2010

Η γενοκτονία και η άρνησή της [ http://kars1918.wordpress.com/2011/05/27/genocide/ ]

Η περίπτωση Νακρατζά και η είσοδος ακροδεξιών τουρκικών απόψεων σε μέρος της Αριστεράς [ http://kars1918.wordpress.com/2011/03/01/nakratzas/ ]

ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΚΑΙ ΑΡΙΣΤΕΡΑ [ http://emfilios.blogspot.com/search/label/%CE%A0%CE%A1%CE%9F%CE%A3%CE%A6%CE%A5%CE%93%CE%95%CE%A3%20%CE%9A%CE%99%20%CE%91%CE%A1%CE%99%CE%A3%CE%A4%CE%95%CE%A1%CE%91 ]

Σόρυ αν σου αμφισβητώ τις βεβαιότητες!

Βλάσης Αγτζίδης

Advertisements

One thought on “Αντίλογος με αφορμή εκδήλωση του περιοδικού “Ένεκεν”

  1. Pingback: ΠΙΕΡ- ΑΝΤΡΕ ΤΑΓΚΙΕΦ: Από τον βιολογικό στον διαφοριστικό ρατσισμό « Πόντος και Αριστερά

Υποβολή σχολίου / Votre commentaire / Ihr Kommentar dazu / Leave a comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s