Γαλλικές αντιδράσεις απέναντι στον αντισημιτισμό / Grèce-France: mêmes réactions face à l’antisémitisme ?

«Ποιος καταδίκασε επισήμως, όχι με λόγια στους διαδρόμους, την τετραπλή βεβήλωση του Εβραϊκού Νεκροταφείου Ιωαννίνων; Εξ όσων γνωρίζω, ούτε ο νομάρχης ούτε ο δήμαρχος ούτε ο μητροπολίτης, ούτε και η Πολιτεία. Οσο για τα μέσα ενημέρωσης; Δεν έδειξαν ενδιαφέρον. Γενικώς, δεν κουνήθηκε φύλλο, εκτός από την αξιοπρόσεκτη δημόσια διαμαρτυρία της “Ομάδας Πολιτών”.

Ας αναρωτηθούμε: έξω από τα Ιωάννινα, πόσο γνωστή είναι αυτή η ανοίκεια πράξη; Στη Γαλλία, μια τέτοια αντισημιτική ενέργεια θα γινόταν πρωτοσέλιδο στον Τύπο. Θα την καταδίκαζαν όχι απλώς οι τοπικές Αρχές, αλλά ο Πρωθυπουργός και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας.»

Τέτα Παπαδοπούλου, «Το κρυφό μίσος», εφ. Ελευθεροτυπία, 5 Φεβρουαρίου 2010

Η σημερινή ανάρτηση έχει άμεση σχέση με το παραπάνω σχόλιο της Τέτας Παπαδοπούλου που δημοσιεύτηκε πριν από λίγο καιρό στην «Ελευθεροτυπία».

Στις 24 Ιανουαρίου 2010 η εφημερίδα «Το Βήμα» δημοσίευσε ένα ρεπορτάζ της Μαρίας Αντωνιάδου με τίτλο «Τι σημαίνει η πυρπόληση της Συναγωγής των Χανίων» στο οποίο υπάρχει μία φράση που είναι, κατά τη γνώμη μας, ανακριβής:

Η Ελλάδα αποτελεί τη δεύτερη χώρα της Δυτικής Ευρώπης μετά τη Γαλλία όπου ένας οίκος θρησκευτικής λατρείας παραδίδεται στην πυρά.

Στη συνέχεια του άρθρου δε διευκρινίζεται ποιος «οίκος θρησκευτικής λατρείας» παραδόθηκε στην πυρά τα τελευταία χρόνια στη Γαλλία. Πρόκειται για τέμενος, εκκλησία ή συναγωγή;

Dans un article récemment publié dans le grand quotidien grec « Eleutherotypia », Téta Papadopoulou fait remarquer que les profanations successives du cimétière juif de la ville de Ioannina (Grèce du Nord) n’ont été condamnées ni par le maire de la ville, ni par le préfet ni par le chef de l’Eglise orthodoxe locale. Téta Papadopoulou souligne aussi le fait que ces actes criminels n’ont pas non plus suscité l’intérêt des médias grecs. Exception notable l’Initiative Citoyenne pour la Défense du Cimétière Juif de Ioannina, un groupe d’une centaine de citoyens, qui, le 18 décembre 2009, a encerclé symboliquement le cimétière juif en guise de solidarité avec la communauté juive de la ville. Téta Papadopoulou s’interroge par la suite: que se passerait-il si une telle série de profanations se produisait en France ? Ne ferait-elle pas la une des journaux nationaux ? Ne susciterait-elle pas l’indignation de la classe politique ?

Για να μείνουμε στις επιθέσεις εναντίων εβραϊκών συναγωγών στη Γαλλία κατά το πρόσφατο παρελθόν: Τον Ιανουάριο του 2009 και με πρόσχημα τις επιχειρήσεις του ισραηλινού στρατού στη Γάζα σημειώθηκε πλήθος επιθέσεων εναντίων εβραϊκών λατρευτικών χώρων με σοβαρότερη, ίσως, την απόπειρα εμπρησμού της συναγωγής της συνοικίας Bagatelle στην Τουλούζη (νότια Γαλλία): το βράδυ της πέμπτης Ιανουαρίου άγνωστοι έριξαν ένα αυτοκίνητο πάνω στο κιγκλίδωμα της εισόδου της συναγωγής και μετά το πυρπόλησαν. Η φωτιά δεν επεκτάθηκε στο υπόλοιπο κτίριο.

En janvier 2009 plusieurs actes antisémites avaient été recensés en France à la suite des opérations militaires que l’armée israélienne avait menées dans la bande de Gaza. Des synagogues avaient été attaquées, comme celle du quartier de Bagatelle à Toulouse : le lundi 5 janvier 2009 une voiture avait été incendiée après avoir été lancée contre la grille de la synagogue. Rien de plus qu’un début d’incendie même si l’acte reste criminel.

Αξίζει να επισημανθούν τα εξής:

1. Στην περίπτωση της συναγωγής των Χανίων, οι δράστες επέστρεψαν ανενόχλητοι μετά την πρώτη απόπειρα εμπρησμού και κατάκαψαν τη συναγωγή παρά τις εκκλήσεις του διευθυντή της συναγωγής Νίκου Σταυρουλάκη για καλύτερη φύλαξή της. Η έκταση της καταστροφής στα Χανιά είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή που σημειώθηκε στην Τουλούζη ή σε άλλες γαλλικές πόλεις την ίδια περίοδο (Ιανουάριος 2009).

En janvier 2010, un incendie criminel a provoqué des dégâts matériels importants à la synagogue historique de La Canée sur l’île de Crète (sud de la Grèce), dix jours après un incident similaire. Le feu a causé des dégâts importants notamment au bâtiment abritant la bibliothèque de la synagogue, détruisant 2.500 livres rares, selon les responsables de la fondation. La police grecque avait ignoré les mises en garde de Nikos Stavroulakis, directeur de la synagogue visée, contre les actes racistes, visant notamment les immigrés, qui s’étaient multipliés ces derniers mois à La Canée. Force est donc de constater que ce qui s’est passé à La Canée dépasse largement le début d’incendie survenu à la synagogue de Toulouse en janvier 2009.

2. Τα γαλλικά τηλεοπτικά μέσα ΔΕΝ αγνόησαν το γεγονός και έδωσαν μεγάλη έκταση στην απόπειρα εμπρησμού της Συναγωγής της Τουλούζης (δείτε για παράδειγμα το ρεπορτάζ του καναλιού FRANCE 24). Στην Ελλάδα αντιθέτως η τηλεόραση αγνοεί υπεροπτικά τις κατά καιρούς εκρήξεις αντισημιτικής βίας. Την ίδια τακτική ακολουθούν λίγο πολύ και τα έντυπα μέσα, με τη διαφορά ότι κάποιοι αρθρογράφοι με δική τους πρωτοβουλία διαμαρτύρονται π.χ. για τη βεβήλωση του εβραϊκού νεκροταφείου των Ιωαννίνων.

Passons maintenant aux réactions des médias grecs face à la hausse des actes antisémites au cours des dernières années qu’il s’agisse de dégradations de bâtiments ou d’inscriptions. La télévision grecque ignore tout simplement les incendies criminels qui visent des synagogues ou les profanations des cimétières juifs. Seuls quelques éditorialistes ou professeurs des Universités prennent l’initiative de protester dans les journaux contre l’indifférence avec laquelle la société grecque observe la dégradation de l’héritage judaïque du pays.

3. Η εκάστοτε γαλλική κυβέρνηση καταδικάζει άμεσα και χωρίς περιστροφές την αντισημιτική βία. Μετά την απόπειρα εμπρησμού της συναγωγής στην Τουλούζη, για παράδειγμα, αντέδρασε άμεσα όχι μόνο η υπουργός εσωτερικών Michèle Alliot-Marie αλλά και ο ίδιος ο πρωθυπουργός François Fillon όπως και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Nicolas Sarkozy με δημόσιες τοποθετήσεις: όλοι τους δήλωσαν αποφασισμένοι να μην επιτρέψουν την εισαγωγή της ισραηλοπαλαιστινιακής διαμάχης στη Γαλλία. Οι Έλληνες πολιτικοί από την πλευρά τους ταυτίζουν αβασάνιστα και με κάθε ευκαιρία Έλληνες και Ισραηλινούς Εβραίους, όπως επισημαίνει η Τέτα Παπαδοπούλου στο άρθρο που προαναφέραμε:

Θεσσαλονίκη, 27 Ιανουαρίου 2010. Η επίσημη εκδήλωση για την Ημέρα Μνήμης των Θυμάτων του Ολοκαυτώματος. Την κυβέρνηση εκπροσώπησε ο υπουργός Εθνικής Αμυνας κ. Βενιζέλος, ο οποίος στον χαιρετισμό του είπε και τα εξής: «Αναγνωρίζουμε και σεβόμαστε το δικαίωμα του Ισραήλ στην ασφάλειά του και στην κρατική του υπόσταση. Οπως αναγνωρίζουμε και σεβόμαστε το δικαίωμα του παλαιστινιακού λαού να βρει τη δική του ενιαία και ασφαλή κρατική εστία». Ο κ. υπουργός συνέδεσε τα ασύνδετα. Τι σχέση έχει το Ολοκαύτωμα με το Παλαιστινιακό; Τι σχέση έχουν οι Ελληνες Εβραίοι με το Ισραήλ και την πολιτική του;

Nous rappelons à titre indicatif la réaction du Premier ministre François Fillon après le début d’incendie survenu à la synagogue de Toulouse en janvier 2009 : il a promis « la plus extrême fermeté » contre les auteurs de violences communautaires en France qui seraient liées au conflit entre Israël et le Hamas à Gaza. « La République n’acceptera pas que certains extrémistes utilisent ce conflit pour attiser les violences entre les communautés dans notre pays », a-t-il dit à l’Assemblée en réponse à une question d’actualité du président du groupe Nouveau Centre, François Sauvadet (Côte d’Or). En revanche, la lutte contre le communautarisme n’est pas la priorité des hommes politiques grecs qui confondent très souvent les Juifs grecs avec Israël : Dernier exemple le ministre de la Défense Evangelos Vénizelos qui a representé le gouvernement lors de la journée de commémoration de la Shoah (27 janvier 2010) en jugeant utile de mentionner dans son discours le conflit israélopaléstinien.

Και κάτι τελευταίο που έχει άμεση σχέση με τα παραπάνω:

Στο άρθρο του “Βήματος” που προαναφέραμε δημοσιεύονται και δύο φωτογραφίες από βεβηλώσεις εναντίον εβραϊκών νεκροταφείων: η μία δείχνει το εβραϊκό νεκροταφείο στα Γιάννενα και η δεύτερη το εβραϊκό νεκροταφείο στο Herrlisheim-près-Colmar όχι μακριά από το Στρασβούργο που βεβηλώθηκε τον Απρίλιο του 2004. Να σημειωθεί ότι οι δράστες αυτής της πράξης πιάστηκαν, δικάστηκαν και καταδικάστηκαν ενώ στην περίπτωση του νεκροταφείου στα Γιάννενα δεν υπήρξαν καν προσαγωγές υπόπτων.

Αλλού θέλουμε να καταλήξουμε:

Σας προτείνουμε να δείτε σε αντιπαραβολή δύο βίντεο: το πρώτο είναι ένα ρεπορτάζ του καναλιού France 3 Régions που δείχνει την επίσκεψη του τότε υπουργού Εσωτερικών Dominique de Villepin στο νεκροταφείο του Herrlisheim ο οποίος δηλώνει ενώπιον καμερών ότι αντισημιτική βία και δημοκρατία είναι πράγματα ασυμβίβαστα καλώντας σε εγρήγορση. Το βίντεο μπορείτε να το δείτε ΕΔΩ.

Το δεύτερο βίντεο είναι ένα ρεπορτάζ του καναλιού IOANNINA TV στο οποίο ο Μωυσής Ελισάφ, πρόεδρος της εβραϊκής κοινότητας Ιωαννίνων, προβαίνει σε δηλώσεις μετά από βεβήλωση του νεκροταφείου. Δεν τον συνοδεύει ΚΑΝΕΙΣ, ούτε ο δήμαρχος της πόλης, ούτε κάποιος υπουργός, ούτε κάποιος βουλευτής.

Afin de mieux démontrer le détachement révoltant avec lequel la classe politique grecque réagit face à l’antisémitisme nous proposons deux vidéos disponibles sur le Web : le premier est un reportage diffusé au journal télévisé de France 3 Régions suite à la profanation du cimetière juif d’Herrlisheim (Alsace) le 30 avril 2004. 137 tombes avaient été saccagées et recouvertes d’inscriptions antisémites. La profanation du cimetière d’Herrlisheim avait suscité une vive émotion et le Premier ministre Dominique de Villepin était venu témoigner son indignation à la population locale. Il avait déclaré : « De tels actes d’antisémitisme sont contraires à l’esprit même de notre démocratie. Ils sont contraires aux valeurs mêmes qui fondent notre République et ils doivent aujourd’hui nous rappeler à cette exigence de vigilance. » Rien de tel à Ioannina (Grèce du Nord) après la profanation du cimetière juif de la ville en juillet 2009 : Le président de la communauté juive de la ville Moise Elissaf fait des déclarations seul face aux caméras de télévision. Signalons également que les profanateurs de Herrlisheim ont été arrêtés, jugés et condamnés, tandis que la police de Ioannina n’a arrêté jusqu’à ce jour aucun suspect.

Ο Αμπραβανέλ έχει ήδη αναφερθεί στην εξοργιστική διακριτικότητα των ελλήνων πολιτικών απέναντι στην αντισημιτική βία:

Θα ήταν εύλογο ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας ο οποίος έχει γεννηθεί στα Ιωάννινα να συμμετείχε ο ίδιος σε μια τελετή για την αποκατάσταση των ζημιών, ακριβώς όπως έκανε ο ούγγρος ομόλογος του Λάζλο Σόλιομ. Και δεν εννοώ την τυπική συμμετοχή στις 27 Ιανουαρίου σε αυτό που στην θεωρία είναι Εθνική Ημέρα Μνήμης Ολοκαυτώματος (Νόμος 3218, ΦΕΚ Α/12/27-1-04) αλλά την άμεση απάντηση του σε πράξεις βίας που θα έπρεπε να τον προσβάλουν ως Γιαννιώτη, ως Έλληνα και ως Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας. Να πάει ο ίδιος στην συναγωγή Ετς Χαΐμ ή στο νεκροταφείο της γενέθλιας του πόλης, με την μέγιστη δυνατή δημοσιότητα, να αναγνωρίσει οτι υπάρχει ένα πρόβλημα και να διακηρύξει, δημόσια και όχι με κενά τυπικά λόγια, την βίαιη αντίθεση της Ελλάδας στην διαιώνιση του μίσους. Προφανώς έτσι δεν λύνεται ούτε το πρόβλημα της βίας και ούτε το πρόβλημα του αντισημιτισμού. Αλλά αυτός, ως Πρώτος Πολίτης της χώρας, οφείλει να δώσει το παράδειγμα πριν οδηγηθούμε από τα γκραφίτι, τα βεβηλωμένα νεκροταφεία και τις λαμπαδιασμένες συναγωγές στους ανθρώπους όπως τον Ιούνιο του 1931 στην Θεσσαλονίκη.

Le blogger Abravanel a déjà fait remarquer que l’actuel Président de la République, Carolos Papoulias, n’a pas encore exprimé sa solidarité à l’égard de la communauté juive de Ioannina malgré le fait qu’il soit originaire de cette ville.

I deem appropriate that the President of the Greek Democracy Karolos Papulias, who is born in Ioannina, to participate himself in a ceremony restoring the damages, just like his hungarian colleague László Sólyom did. I do not mean his mere participation on January the 27th in what is the National Day for the Memory of the Holocaust but his direct and immediate reply to acts of violence that should insult him as a native of Ioannina, as a Greek and as President of Greece. To visit himself the Etz Hayim synagogue or the cemetery of his native city, to recognize openly that there is a problem and to declare, in public and without empty words, the violent opposition of Greece to the spreading of hate. Of course this shall not solve neither the problem of violence, or of antisemitism. But he, as the First Citizen of Greece, is morally obliged to set the example before we are lead from the graffiti, the vandalized cemeteries and the torched synagogues to people like it happened in June of 1931 in Salonica.

Advertisements

Υποβολή σχολίου / Votre commentaire / Ihr Kommentar dazu / Leave a comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s